Monday, January 7, 2013

მე < 3 იმერეთი

მე ძალიან მიყვარს საქართველოს სხვადასხვა კუთხის დიალექტი და რა გასაკვირია მშობლიური - იმერული დიალექტიც მიყვარდეს.

რატომღაც ბოლო დროს თავშ მიტრიალებს სხვადასხვა სიტყვები, ფრაზები თუ იდიომები, რომლებიც ბავშვობიდან გესმის და შეუმჩნევლად ილექება გონებაში.

ასე რომ გადავწყვიტე ერთად მოვუყარო თავი:



დაგრიმვა - იგივე "დაგლეჯვა"
"ცუდი ფეხბურთელია თორე რასამბობ - დანარჩენები ხომ გრიმავენ ყველაფერს"

გაქიქინებული - თხლად ჩაცმული.
"გაცივდებოდი ბებია, აბა რა იქნება ასე გაქიქინებული რო გავარდი სახლიდან".

გუქა და მამუსტალა - მისტიური პერსონაჟები (რომელთა წარმომავლობაც პირადად მე ვერ დავადგინე) რომელთაგანაც პირველი ყოველთვის გააკეთებს რაიმეს შენს ნაცვლად, ხოლო მეორე კი შეაკეთებს, გაამთლებს ნებისმიერ ნივთს რომელიც გააფუჭე.
"- პური გინდა? მოგიტანს გუქა"
"ველოსიპედი გატეხე? - გაგიკეთებს მამუსტალა"

ზმუკი - უბრუნებენ პასუხად, გაურკვეველ "ზმუკუნზე" (სლუკუნზე) ბავშვს ან შესაძლოა ცხოველსაც.
ბებია: ჭამე საჭმელი
ბავშვი: მმმ (პროტესტის ნიშნად - გულისხმობს რომ არ შეჭამს)
ბებია: მმმ და ზმუკი შენ

ტრაშანი - "გულავი", დროის ტარება, დროის ფუჭად ფლანგვა
"რას დატრაშანობ ბებია მთელი დღეა?"
"რაც მაგი ახალგაზრდობაშია ნატრაშანები"

ხანხალი, გახანხალებული - იდეალურად სუფთა, ელვარე, დაბანილი, დასუფთავებული.
"მიდი ახლა, გახანხალდი ბებია და ჭამე მერე"

პელენწუკა - ბინძური, ფეთხუმი
"მაგისთანა პელენწუკა ქალი მეორე არ დადის"


ბრიშტი - "ბუს კვერცხები", "ჩემი ფეხები"
"რა მიცა და ბრიშტი"

შეაგჯა, გაგჯა - (საწყისი ფორმა ალბათ "გჯომა"?:) - შეასკდა, გასკდა
"ლევანიე მანქანით ხეს შეაგჯა"
"გაგჯა ნაცინები"

ფაჩიკოს გარმონი - მისტიური არტიფაქტი, რომელიც არ ვიცი სად მოდის, მაგრამ მწყობრიდან გამოსულს, მორყეულს, დაშლილს ნიშნავს.
"მთლად ახალი ნაყიდი მანქანა, დეიშალა ფაჩიკოს გარმონივით"

ფინაჩი - უხარისხო, უვარგისი ნაწარმი
"არ ვარგა მაგი პლეტები, მთლა ფინაჩია, ორ ჩართვაში იწვება"

მოფლაშული - ფორმა დაკარგული, გაწელილი
"რავა დეიფლაშა ა ჯემპრი ორ გარეცხვაში?!"

ჯერჯერობით სულ ეს არის რაც გამახსენდა, თუმცა გუმანი მკარნახობს რომ კიდევ უამრავი სიტყვა-თქმა ინახება ჩემი ტვინის ნეირონებში, ასე რომ ნელნელა შევავსებ არქივს, ახლა კი ისევ  ვიტყვი, რომ მე უფრო "მცხავს" ვიდრე "მცხელა".

5 comments:

  1. მე ხვანხვალი მახსოვს.. :)) ოღონდ ეს ჩემი ნეირონების არქივიდანაა.. )))

    ReplyDelete
  2. შვილო ლაშა, რავა დამაპრაწიე თვალები

    ReplyDelete
    Replies
    1. თქვენის ნებართვით დავამატებ :)

      Delete
  3. ჰაჰა. თურმე მამაჩემს ჰქონია იმერული აქცენტი, მე კიდევ ეგ ყველა სიტყვა ჩვეულებრივი ამბავი მეგონა :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. აჰა, შენ ხოფილხარ ნატურალი იმერელი :)
      თუ ეს ყველაფერი შენთვის ბუნებრივია :))

      Delete